♥ ♥ ini geng mafia hifaz ♥ ♥

Saturday, June 4, 2011

:: Kenapa Kita Suka Menyalahkan Orang Lain? ::

Salam...


Masa untuk muhasabah diri...


Kenapa kita suka menyalahkan orang lain bila sesuatu perkara berlaku?
Jawapannyer saya kira simple je.
Sebab kita adalah manusia.Yang penuh kekurangan.


Kalau masak tak sedap:
"Mak la ni tak bagi resepi, tak ajar betul2".
-Aku selalu buat ni. gagagaga


Kalau sakit hati ngan seseorang:
"Dia itu bla bla bla".
Kadang2 abis semua keluar.


Kenapa ye kita suke sangat salahkan orang lain?
Kenapa kita tak muhasabah diri..
Cari punca masalah tu..
Cari kekurangan diri yang membawa kepada masalah tersebut..
Kenapa kita tak cari????


Jangan salahkan "sebab kita manusia penuh kekurangan"..
Kerna Allah telah menganugerahkan kita Akal untuk berfikir..
Tapi disebabkan kita tak guna Akal yang bijak itu..
Tapi kita 'terguna' Nafsu yang jahat itu..


Tengok je la kl de ape2 isu yg keluar..
Yang menggemparkan negara misalnyer...
Berapa kerat je yang bagi komen yang membina?
Dan lihat la berapa puluh kerat yang bagi komen yang melampau teruk.
Dengan bahasa yang sangat kelat.
Pihak ni salahkan pihak tu..
Pihak sini salahkan pihak sane..
Takde pun nak merungkaikan permasalahan..
Malah menjadikan masalah menjadi bigger & worst.


Saya tertarik dengan penulisan satu blog ni..
Berhubung dengan kes seorang pelajar hilang dara..
Saya takde la tahu sangat pasal ni..
Tapi saya sangat bersetuju dengan gadisdanwanita.com..
Betulkah cara kita menegur seseorang?


Tegurlah dengan cara berhemah..
Bukan dengan kekerasan..
Dan jangan pula niat untuk menegur menjadi mengaibkan orang tersebut..


Lagi satu..
Bila isu perempuan vs lelaki timbul..
Kenapa akan jadi bahan yang sangat besar?
Lelaki salahkan perempuan..
Perempuan salahkan lelaki..
Sampai kadang kala pendapat yang keluar xmasuk akal?
Adakah akal yang bersalah
Atau nafsu yang bermaharajalela?










Anda faham ape yang saya ingin utarakan di atas?
Kadang2 kita terlalu suka menyalahkan orang lain hingga merapu2..
Ilmu dah lari ke mana.
Asalkan menang je.


**serius saye plik dengan pendapat lelaki pada komen2 di atas. sebab saya sependapat dengan perempuan ini, perempuan boleh mengimamkan makmum perempuan. itu yang saya belajar dari dulu. adakah kami berdua salah?


---------------------------------------------------------------


Aku bukan seorang yang pandai menegur orang.
Bukan juga seorang yang pandai menasihati orang.
Kl aku rase nasihat aku sia2.. bagai mencurah air ke daun keladi..
Baik aku blah n "Senyum, tak perlu kata apa-apa"


"Seseorang itu harus cukup rendah hati untuk mengakui kesilapannya, 
cukup bijak untuk mengambil manfaat daripada kegagalannya dan 
cukup berani untuk membetulkan kesilapannya."


p/s: sekadar muhasabah diri.... www.tips-fb.com

1 comment:

  1. saya stuju sgt dgn pndapat awk ni..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...